maandag 4 maart 2013

Symmetrische Voeding

Spanningsdeler
Onlangs was ik aan het stoeien met een schakeling waarin een opamp gebruikt werd als comparator. Ik dacht "oh dan gebruik ik gewoon een spanningsdeler".

Ik sloot 2 weerstanden van 470 ohm aan op een spanningsbron van 9V

U_2 = U * \frac{R_2}{R_1 + R_2}

voor R1 = R2 = 470 ohm komt hier 0,5 uit.


tussen U1 en U2 staat dus beide 4,5 Volt.
Mooi, dacht ik en ik besloot mijn schakeling aan te sluiten.
Hè het werkt niet? de spanning zakt in elkaar..

Logisch toch? Als ik parallel aan R1 of aan R2 een belasting ofwel weerstand hang dan verandert de weerstandswaarde.

Mooie oplossing
De symmetrische voeding zorgt ervoor dat de spanning niet in elkaar zakt.
zie hier het schema:






De opamp zorgt ervoor dat de spanning aan de uitgang steeds netjes word bijgeregeld, zelfs als er een belasting word aangesloten. Let er wel op dat de uitgangsstroom van de opamp niet de maximale waarde van de opamp mag overschrijden. deze is bji de 741 maar 20 mA.

1 opmerking:

  1. Er staat een schrijffout in de laatste zin... het moet volgens mij bij zijn niet bji.

    BeantwoordenVerwijderen