maandag 4 maart 2013

Deurbel


Deurbel
Gisteren bezig geweest met een deurbel schakeling die gebruik maakt van een 555 timer.
Het is een simpele schakeling om mee te experimenteren en ik had toevallig nog een aantal 555 ic's liggen.



het gebruikte schema
Door met de waardes van R1 en R2 te spelen kan de toonhoogte van de speaker worden ingesteld. Ook is de waarde van de keramische condensator van invloed op de toonhoogte (ofwel de frequentie) die de 555 op zijn uitgang geeft.









Tussentijdse foto van mijn breadboardje
Zoals te zien is heb ik ook een LED met een serieweerstand van 470 ohm parralel gezet aan de schakeling, dit ter indicatie dat er spanning aanwezig is, want bij hoge frequentie kun je de speakertonen niet meer horen.









Breakout versie
Uiteindelijk heb ik er een breakoutversie van gemaakt nadat ik de toon naar smaak had afgesteld. Alles netjes dicht bij elkaar op het bordje gesoldeerd. Het resultaat mag er wezen!












2 opmerkingen: